YAXA Nieuws

Beleef Cambodja!

6 mei 2024

Dalarna van het Yaxa team was afgelopen maand in het prachtige Cambodja. In haar reisverslag neemt zij ons mee op haar rondreis met onder andere een bezoek aan de majestueuze tempels van Angkor Wat, tot de heerlijk rustige stranden van Koh Rong Sanloem en haar mooie belevenis met de lokale bevolking.

De vlag van Cambodja laat de belangrijkste attractie van het land zien: Angkor Wat. Bijna iedereen kent dit grootste religieuze bouwwerk ter wereld, behorende tot een van de zeven wereldwonderen. Maar Cambodja heeft nog zoveel meer te bieden! De start van een reis door Cambodja is het meest ideaal vanuit Phnom Penh of Siem Reap. Wij hebben ervoor gekozen om te beginnen in Phnom Penh. Met een vlucht via Singapore kwamen we in de avonduren aan op de luchthaven van Phnom Penh, vanwaar we meteen overweldigd werden door allerlei tuk-tukchauffeurs. Voorafgaand hadden we alvast onderzoek gedaan en kwamen we er al snel achter dat je het beste via de Grab App snel en makkelijk (en goedkoper!) een tuk-tuk kunt bestellen. Binnen een paar seconden hadden we er al één te pakken. Het voordeel van deze app is dat het bedrag dat je betaalt al vaststaat, en je dus niet hoeft te onderhandelen met de andere chauffeurs, die vaak veel meer vragen.

Phnom Penh is voor twee nachten zeker genoeg. Dan heb je één volle dag om het intense Tuol Sleng (S-21) en de Killing Fields te bezoeken. In de ochtend hebben we het Tuol Sleng museum bezocht. Via een Nederlandse audiotour kwamen we hier meer over te weten. Dictator Pol Pot (leider van de Rode Khmer) kwam aan de macht in 1975. Hij vond dat alle intellectuelen overbodig waren en dus vermoord moesten worden. In een paar jaar tijd werden ruim 2 miljoen mensen gevangen, gemarteld en uiteindelijk in massagraven begraven bij de 'Killing Fields'. Erg indrukwekkend. Van de stad Phnom Penh zelf was ik minder onder de indruk. Het is een erg grote en drukke stad. Een aanrader is wel om over de streetfood markt te lopen in de avonduren.

De volgende bestemming was Siem Reap. Hier verbleven we drie nachten, wat ook echt wel aan te raden is. Mijn eerste indrukken van Siem Reap waren goed, je merkt al gauw dat het hier veel meer toeristisch is dan in Phnom Penh. Als je van muziek en gezelligheid houdt, is het in de avonduren leuk om naar Pub Street te wandelen. Voor nog geen dollar scoor je hier al een biertje! De excursie naar het Tonle Sap Meer was indrukwekkend, we kwamen langs de 'drijvende' dorpen. In verband met het droge seizoen hebben we het gedeelte langs de drijvende dorpen helaas niet met een boot kunnen afleggen, maar wandelend. Het was erg interessant om te zien hoe al deze huizen gebouwd zijn op hoge palen. Je kon ook precies zien tot waar het water normaal gesproken komt. Vervolgens stapten we op een bootje voor een vaartocht over het Tonle Sap Meer waar we de zonsondergang bekeken vanaf een drijvend restaurant op het meer. Een heerlijke afsluiting van de dag.

De volgende dag stond een Sunrise Tour naar Ankor Wat gepland. Om 04:00 uur ’s ochtends werden we opgehaald door onze tuk-tuk chauffeur en met een groepje Nederlanders naar het startpunt gereden. Je kunt er ook voor kiezen om per fiets of wandelend Angkor Wat en omringende tempels te bezoeken, maar door de grote afstanden en hitte vond ik het persoonlijk fijner om per tuk-tuk te gaan. Het was nog steeds donker toen we rond 04:30 uur aankwamen. Op een plek een in het gras hebben we een uur gewacht op een indrukwekkende zonsopgang! Ter plaatse hebben wij ervoor gekozen om een gids te huren, zodat we meer informatie kregen over Angkor Wat. We zijn hier in totaal 2 tot 3 uur geweest. We hebben die dag meerdere tempels bezocht en persoonlijk vond ik de tempel Bayon, met vele gezichtsafbeeldingen, het mooist!

Onze reis vervolgde zich naar Battambang, een vrij rustige plaats. Dit was ook gelijk de heetste plek tijdens deze rondreis, met een gevoelstemperatuur van wel 45 graden. Zelfs voor de locals waren dit extreme temperaturen. De rit duurde niet lang, drie uurtjes in totaal. In de middag hadden we een leuke activiteit op de planning, een 3 uur durende kookcursus! Dit deden we bij een lokale familie thuis. We gingen samen met een jongen uit het gezin de ingrediënten kopen op de markt, die wij uiteindelijk zelf moesten gaan bereiden. Op het menu stond springrolls (loempia’s), amok met vis, lok lak met beef en een toetje met kokos en banaan. Dit hebben we uiteindelijk samen bereid onder leiding van Toot en na afloop allemaal opgegeten. Erg lekker en leerzaam, een echte aanrader!

De volgende dag in Battambang hadden we een volle dag excursie met een privé-gids en tuk-tuk op het programma staan. Om 08:30 uur werden wij opgehaald bij ons hotel en hebben we in de ochtend een aantal tempels bezocht, waaronder de Ek Phnom tempel. Ook hebben we geleerd hoe rijstwijn wordt gemaakt en zijn we langs de Killing Fields gereden. Na deze bezoeken was het tijd voor wat meer actie. Voor 5 dollar hebben we een ritje gemaakt met een bamboe trein door de natuur. Ik denk dat deze wel 50 tot 60 km per uur ging, zonder dat je je ergens aan vast kon houden. Het was misschien niet echt verantwoord, maar wel heel vet! Na een dagje relaxen; wat wandelen door het dorp en lekker zwemmen stond in de avond om 23:00 uur het volgende avontuur op ons te wachten. Met de nachtbus van Battambang naar Sihanoukville, een busrit van ongeveer 12 uur met stops.
Het was fijn dat we gereserveerde slaapplekken hadden in de bus. De bedden waren helaas niet echt geschikt voor iemand met een lengte van 1,78m. Met wat vertraging kwamen we de volgende dag om ongeveer 12:30 uur aan in Sihanoukville, vanwaar we snel per tuk-tuk naar de haven zijn gegaan. De ferry naar Koh Rong Sanloem zou namelijk vertrekken om 13:00 uur. We hebben dit gelukkig net gered! In Sihanoukville is het erg makkelijk om ter plaatse nog ferry tickets te halen, deze hoef je dus niet vooraf te reserveren.

Het was tijd voor drie dagen zon, zee en strand! De bekendste eilanden van Cambodja zijn Koh Rong en Koh Rong Sanloem. Wij hebben ervoor gekozen om te verblijven op het wat rustigere eiland, Koh Rong Sanloem. In zo’n 45 minuten varen, met een korte stop op Kog Rong, kwamen wij aan op het eiland. Eenmaal aangekomen op het eiland werd je per vissersbootje naar je verblijf gebracht. Wegen zijn er niet echt. De rust die er op het eiland heerst is echt fantastisch, en de temperaturen lagen hier een stuk lager, rond de 30 graden. Deze dagen stonden in het teken van ultiem genieten. Je kon nog mee met een boottour om te gaan duiken en of snorkelen en vanaf de boot de zonsondergang te bekijken. Wij hebben ervoor gekozen om te relaxen.

De laatste bestemming tijdens onze rondreis was Kampot. Dit was in totaal zo’n 4 uur reizen, met de ferry en de bus. In eerste instantie dachten wij dat hier niet heel veel te doen was, maar niks was minder waar. In Kampot is het erg leuk om een scooter te huren en zelf op pad te gaan. Zo heb je bijvoorbeeld het Bokor National Park. Met zo’n 30 kilometer rijden ben je al bij de top. Tussendoor zijn er nog een aantal leuke stops die je kunt maken, zoals de Popokvil waterval (let wel op, deze stroomt alleen buiten het droge seizoen). Ook passeer je een soort van ‘spookstad’. Heel veel villa’s die niet zijn afgemaakt zijn. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dit nou is ontstaan, maar wij hebben gehoord dat dit een Chinese investering is geweest, maar dat uiteindelijk het geld op was. Tijdens de tweede dag in Kampot hebben wij ervoor gekozen om nog een dag met de scooter op pad te gaan. Dit keer zijn wij via de zandweg naar La Plantation gereden (een pepper plantage). Hier hebben we een rondleiding gekregen over de plantage en uiteindelijk nog een proeverij gedaan. Verder is het nog leuk om naar de krab markt te gaan in Kep, en om langs de zoutvelden te rijden. Reizen door Cambodja was een onvergetelijk avontuur. Van de majestueuze tempels van Angkor Wat tot de heerlijk rustige stranden van Koh Rong Sanloem. Elke bestemming bood unieke ervaringen en herinneringen. Het delen van momenten met de gastvrije lokale gemeenschap tijdens de kookcursus in Battambang voegde ook zeker iets waardevols toe aan deze reis. Ik kan het iedereen aanraden om dit prachtige land te bezoeken en ontdekken! Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan onze voorbeeldreizen Cambodja of vraag een persoonlijk maatwerk reisvoorstel op.